Kettlebells vs. Hantle

“Większość ćwiczeń z kettlami można wykonać za pomocą klasycznej kantli” – pisze użytkownik forum o treningu siłowym. “Dużo szumu się zrobiło wokół Kettlebells. Ale spełniają te same funkcje do hantel, a one są znacznie tańsze” – piesze inny użytkownik. Czy to prawda? Czy rosyjska klasyka to tylko chwilowy trend? I jakie są główne różnice? Odpowiedź naszym zdanie jest następująca: Dla uzyskania optymalnych wyników treningowych potrzebne są zarówno hantle jak i Kettlebells. Oba przyrządy treningowe mają swoje zalety.

Pytanie czy odważniki kettlebells to tylko chwilowa moda jest nie na miejscu. Girya, bo tak brzmi ich rosyjska nazwa, to tradycyjny rosyjski odważnik, który wygląda jak kula z uchwytem. Określenie to pierwszy raz pojawiło się w słowniku rosyjskim już w 1704, a najstarsze egzemplarze sygnowane były podobizną cara. Używane były w celu usprawnienia siły oraz wytrzymałości.

Przyglądnijmy się bliżej odważnikom kettlebells oraz hantlom.

Rozmiar: hantla zajmuje znacznie więcej miejsca. Kettlebell jest bardziej zwarta i nie ma żadnego problemu w ćwiczeniach, takich jak tradycyjny Swing, przeciw czemu przy wykonywaniu tego ćwiczenia z hantelką trzeba stać w bardzo szerokiej pozycji, aby zapobiec uderzeniu w kolana.

Ksztalt: Ze względu na obciążenie asymetryczne, Kettlebell rożni się od hantli, które jest doskonale zrównoważona  Lepszy chwyt i bliższy kontakt z ciałem umożliwia na przykład Ćwiczenia, jak Clean&Press, kiedy kula jest w pozycji wyjściowej pomiędzy ramieniem górnym i dolnym i pozwala łatwo wycisnąć ciężar. W przypadku hantli natomiast odległość pomiędzy hantelką a ciałem jest większa  i ryzyko zranienia rejonu ramienia przy obniżeniu hantelki odpowiednio wyższe. Wysokie powtórzenia są w przypadku Clean&Press niemożliwe, tak samo jak krótka przerwa w górnej pozycji, możliwa przez otwarcie dłoni.

Trening: To zależy od tego, co jest waszym celem. Jeśli chcesz trenować stabilizację, kettlebell ma więcej zalet ze względu na przemieszczenie środka ciężkości. Hantelka ma swój środek ciężkości  w środku uchwytu. Tymczasem Kettlebell ma środek ciężkości w centrum kuli. Jeśli chcesz ćwiczyć poszczególne grupy mięśni, czyli tak zwany trening izolacyjny, aby osiągnąć przyrost masy mięśniowej, odpowiednim przyrządem ćwiczeniowym jest hantelka lub sztanga. Jednakże, jeśli chcesz wymusić kilka grup mięśniowych do pracy i zaangażować całe ciało, zdecyduj się na Kettlebell.

Każdy z tych przyrządów ćwiczeniowych spełnia swój szczególny cel. Jak już wspomnieliśmy  są ćwiczenia, które nie można wykonać zwykłą hantla. Podobnie, Kettlebell nie zastąpi tradycyjnych ćwiczeń jak martwy ciąg albo wyciskanie. Dla osiągnięcia jak najlepszych wyników polecamy kombinacje obydwóch przyrządów. Zostaw swoje mięśnie ciągle w niewiedzy i wzbogać swój trening, dodając nowe ćwiczenia. Eksperymentuj z obydwoma urządzeniami, a  doświadczysz przyrost mięśni, siły i wytrzymałości, jakiego nigdy wcześniej nie doznałeś.

Zarejestruj się już dziś i otrzymuj nasz darmowy przewodnik od funkcjonalnego sprzętu fitness. Lub odwiedź sklep internetowy i znajdź pasujące Kettlebells lub hantle.

 

 

Trening: Wybór odważnika czy hantli zależy od tego jaki postawiłeś sobie cel treningowy.  Jeśli stabilizacja i wytrzymałość

 

Zostaw swój komentarz

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>